Kaptein-Oddleif-Engvik-med-sine-stolte-offiserer-HGR-113508.jpg

Information för Explorer-resor med MS Spitsbergen

Praktisk information för passagerare

Adress och kontaktinfo till fartyget:
Tel: + 47 85 00 11 00
E-post: [email protected]

Ladda ner handboken för expeditionsresor med MS Spitsbergen: på engelska eller norska (PDF öppnas i nytt fönster)

Kommunikation till fartyget

Alla hytter på MS Spitsbergen har telefon. För att ringa ut från fartyget köper du telefonkort i receptionen. Trådlöst nätverk är tillgängligt på de flesta ställen ombord mot en extra avgift.  Beroende på var vi befinner oss kan både internetförbindelse och telefonlinjer ibland sakna täckning.

Ändringar i resrutt och utflykter

Varje resa är unik och därför är alla resvägar och utflykter preliminära och kan komma att ändras till följd av väder-, sjö- och isförhållanden. Vi måste också ta hänsyn till minimi- och maximiantal deltagare på våra utflykter. Hurtigruten AS förbehåller sig rätten att ändra färdväg och innehållet i utflykter utan förvarning (se villkor).

Barn

Hurtigruten AS har tyvärr inte möjlighet att låta barn under 5 år följa med på våra resor till Antarktis. På övriga resor finns ingen åldersgräns men kaptenen bedömer från fall till fall om förhållandena är tillräckligt säkra för barn under 12 år att delta i de olika utflykterna.

Personer med funktionsnedsättning

MS Spitsbergen är rullstolsanpassade. Personer som behöver särskild assistans måste ha med sig egen ledsagare. Notera att fartygets landgång måste användas för ta ombord eller i land rullstolar. I hamnar där tidvatten, väderlek eller andra oförutsedda förhållanden kräver bärbar landgång, eller vid utflykter med småbåtar, kan rullstolar tyvärr inte medtagas/användas. På- och avstigning i Kangerlussuaq (Grönland) och Cambridge Bay (Kanada) sker via småbåtar, varför resor som börjar eller slutar på dessa orter dessvärre inte lämpar sig för gäster med rullstol.

Miljö och ”grön navigering”

Våra kaptener sätter en ära i att planera rutten så att bränsleåtgång och utsläpp blir så låga som möjligt. Allt avfall förvaras ombord tills det kan sorteras för återvinning i land.  Vi dumpar aldrig någonting i havet och vi ber dig att aldrig lämna någonting efter dig under utflykter och landstigningar. I befolkade områden finns kärl för avfall, använd dessa. Vi uppmanar dig att respektera regeln: ”Lämna inget annat efter dig än fotspår och ta inte med något annat än foton”.

Expeditionsteam

Expeditionsteamet ombord består av en expeditionsledare, en assisterande expeditionsledare och flera föreläsare och experter. Expeditionsledaren håller dig uppdaterad om vad som händer på resan, om platserna vi besöker och naturobservationer. Mer information om expeditionsteamet finner du i närheten av deras informationsdisk. Här hittar du också information om resan och kan boka frivilliga utflykter. 

Obligatorisk hälsodeklaration

I enlighet med Hurtigruten ASs krav måste alla som reser med oss till Antarktis, nordöstra Grönland, Sydgeorgien, Ryssland, Nordvästpassagen eller över Atlanten lämna en konfidentiell hälsodeklaration, vilken dessutom ska vara undertecknad av läkare som bekräftelse på att man är fysisk form för att klara resan. Formuläret skickas till dig i god tid före avresan. Det ska fyllas i, tas med ombord och överlämnas till fartygsläkaren personligen vid ombordstigning. Om läkarsignerad hälsodeklaration inte kan uppvisas kan passagerare nekas ombordstigning.

Medicinsk assistans

Engelsktalande läkare och sjuksköterska finns ombord på MS Spitsbergen under hela resan. Fartyget har en sjukstuga med nödvändig utrustning och mediciner för första hjälpen och akut medicinsk assistans. Vid allvarliga akutfall kommer närmaste sjukhus att kontaktas. Medicinska konsultationer och mediciner debiteras passageraren. Samtliga resenärer måste ha en tecknad rese-/sjukvårdsförsäkring. Tänk på att ta med tillräckligt med medicin, också för oförutsedda förseningar. Vi rekommenderar att läkemedel förvaras i handbagaget och är väl märkt, med tydliga anvisningar. Informera läkaren ombord om du är beroende av livsviktiga mediciner. Sjukdom ombord kan innebära karantän och fartygsläkarens och kaptenens order måste följas.

Mobiltelefon

Mobiltelefoner fungerar på de flesta destinationer i land. Kontakta din operatör för mer information. Gäster kan använda sina GSM-telefoner ombord, så länge som vi har täckning, till gällande internationell taxa. Fråga din operatör om priser och om ditt abonnemang kan användas med vårt satellitsystem MCP ombord. 

Pass och visum

Läs noga igenom vilka resedokument som du ombeds ta med dig ombord på fartyget. Det är ditt ansvar som gäst att hålla dig informerad och inhämta alla nödvändiga resedokument samt ha dessa tillgängliga när så krävs. Pass är den enda giltiga legitimationen. På vissa destinationer måste passet vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst. Vid incheckningen samlar besättningen in alla pass och behåller dem under hela resan för tull- och passkontroller. Vi tar inte ansvar eller påtar oss kostnader för om en passagerare nekas tillträde till ett flyg eller inresa i ett land på grund av att passet är ogiltigt eller visum saknas. Det är varje passagerares egna ansvar att se till att man uppfyller alla visumkrav vid tidpunkten för resan.

Läs mer om inresekrav här. 

Säkerhet ombord

Fartyget uppfyller alla säkerhetskrav och våra fartyg som seglar i istäckta farvatten är lämpade för sådana förhållanden. Vid ankomst ombord får alla gäster information om säkerhetsföreskrifter, hur säkerhetsutrustningen fungerar och var den finns. På insidan av varje hyttdörr finns en säkerhetsplan. Det är mycket viktigt att du läser igenom fartygets säkerhetsplan.

Speciella säkerhetsbestämmelser gäller för utflykter med småbåtar. Följ expeditionsledarens och besättningens instruktioner. Särskilda räddningsvästar som ska användas vid landstigningar delas ut före avgång. En obligatorisk genomgång av fartygets säkerhetsrutiner kommer också att hållas.

Säkerhetskontroll

Hurtigruten uppfyller reglerna i ISPS (International Ship and Port Security System) som föreskriver att allt bagage måste kontrolleras med röntgen/metalldetektor vid ankomst till hamn eller fartyg. ISPS föreskriver också att allt handbagage kontrolleras på samma sätt vid alla hamnstopp längs resans gång.

Särskilda önskemål

Om du har särskilda önskemål ber vi dig meddela detta vid bokningstillfället. Vi ska självklart göra vårt bästa för att uppfylla önskemålen men vi ger ingen garanti och vi tar inget avtalsmässigt ansvar att uppfylla sådana önskemål.

Utflykter med småbåtar

Dessa stabila båtar tillåter både havsutflykter och trygga landstigningar i annars svårtillgängliga områden. På alla utflykter med småbåtar förväntar vi att gästerna har bra skodon. I Antarktis är gummistövlar ett krav när vi går i land. På alla andra destinationer är stövlar att rekommendera. Du kan ta med egna gummistövlar.

Vaccinationer

På vissa resor krävs vaccinationer. Samtliga resenärer ansvarar själva för att de har rekommenderade vaccinationer vid resetillfället.

Klädsel

Klädkoden ombord är informell, även om en del gäster väljer att byta om till middagen.  Vädret kan vara instabilt, med stora växlingar också under en dag. Därför rekommenderar vi att klä sig efter årstiden men med marginal för stora väder- och temperaturförändringar. Vind- och vattentäta kläder rekommenderas på alla resor. Varm mössa, vantar, halsduk, varmt ytterplagg och termounderställ behövs under vintermånaderna. Vid besök i land är det viktigt med stadiga skor eller kängor, gärna också en vandringsstav.

Flyg, transfter och hotell

Reguljärflyg

De flygpriser som erbjuds är särskilda paketresepriser som inte kan ändras eller avbokas utan kostnad. Alla flygpaketpriser är baserade på specifika bokningsklasser och om den relevanta bokningsklassen inte finns tillgänglig kan en tilläggskostnad tillkomma. I ekonomiklass kommer du att serveras snacks eller smörgåsar beroende på flygbolag. Om detta inte ingår i flygbolagets serviceutbud kan du köpa drycker och snacks för en extra avgift. På interkontinentala flygningar ingår detta vanligtvis. Vi kan erbjuda uppgraderingar till business class på vissa sträckor. Beroende på flygbolag, kan detta också innefatta säten med mer benutrymme. Observera att uppgradering kanske inte gäller för alla sträckor. Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och om de inte följs kan avgifter tillkomma eller bagaget nekas transport. I regel kan varje gäst ta med sig ett handbagage som väger ca 6–8 kg ombord (mått och vikt beror på respektive flygbolag). Ditt tillåtna incheckade bagage är en väska eller ett kolli (23 kg), men det kan variera beroende på flygförbindelse. Kontrollera med ditt flygbolag vad som gäller. Ytterligare riktlinjer för transport kan hittas i de respektive villkoren för våra flygpartners. Meddela oss vid bokningstillfället om du planerar att ta med en rullstol eller behöver hjälp på flygplatsen. Flygningar kan göras tidigt på morgonen eller på kvällen, men de är alltid anpassade till våra resor. Observera att vissa flyg kan ha anslutningsflyg eller mellanlandningar. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar avseende tidtabeller, reserutter, liksom för den flygplanstyp som kan komma att användas. Våra ordinarie flygpartners är Lufthansa, British Airways, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, LATAM, Iberia och Iceland Air. Observera att ombokning eller återbetalning av en redan utfärdad biljett debiteras före avresan. En återbetalning av en biljett efter resan är inte möjlig. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.

Flyg som ingår i resa, Oslo–Longyearbyen

Flygningar mellan Oslo och Longyearbyen drivs av Scandinavian Airlines eller Enter Air (2018) och avgår vanligtvis sent på kvällen och anländer till Oslo tidigt på morgonen vid returresan.

Det finns enbart ekonomiklass på dessa flyg och det är inte möjligt att göra uppgraderingar till högre bokningsklasser. Du kan resa med incheckat bagage med maxvikt 23 kg och ta med ett handbagage ombord på max. 8 kg.

Observera att denna tillåtna bagagevikt kan vara annorlunda än den hos flygbolaget som du nyttjar för ditt eventuella flyg till/från Oslo. Vi ber dig att kontrollera de villkor som gäller för flygbagaget och se till att du inte tar med mer än vad som är tillåtet.

Vi kan inte påta oss ansvar för om du missar ditt egenbokade flyg till/från Oslo i händelse av en försening av flyget mellan Oslo och Longyearbyen.

Hotell

Standarden på de hotell vi använder är motsvarande 4-stjärnig hotellstandard, centralt belägna, eller, om det är mer bekvämt för ditt bokade arrangemang, nära till flygplatsen. Det finns ingen officiell hotellklassificering och lokala hotellkategorier gäller. Alla rum har privata badrum. Enkelrum kan vara mindre och ha ett mindre bekvämt läge, vara dubbelrum som används som enkelrum eller specialbyggda enkelrum. Hotell kan ta betalt för vissa bekvämligheter som t.ex. bastu. Priset för övernattning inkluderar frukost om inte annat anges på din bekräftelse.

Transfer

Transfer ingår såsom visas i dina resehandlingar. Hurtigruten erbjuder transfer med buss från flygplatsen till piren och vissa hotell. Transfertiderna anpassade till fartygets ankomst- och avgångstider och ditt flygs ankomst- och avgångstid. Väntetider på flygplatsen kan förekomma. Tiden som erfordras för flygplatstransfern kan variera beroende på destination men det tar vanligtvis mellan 20 och 45 minuter. Undantag är möjligt om en längre transfertid behövs på grund av ett större avstånd mellan flygplats och hamn. Du kommer att få ytterligare information om din transfer tillsammans med dina resehandlingar.

För gäster med rörelsenedsättning finns transfermöjligheter för rullstolsbundna på begäran.

Land adventures

Hurtigruten erbjuder ett urval av valfria land adventures som kan läggas till din Hurtigruten-resa. Detta kan vara en halv- eller heldagsutflykt eller en övernattningstur. Ett minsta antal deltagare gäller. För gäster med rörelsenedsättning finns land adventures på begäran.

INFORMATION OM FÖRHÅLLANDEN OMBORD

Alkohol

Vi ber gästerna respektera att det endast är tillåtet att nyttja alkohol ombord som är köpt i fartygets restaurang eller bar. Alkohol som inhandlas vid hamnstopp och i våra butiker ombord förvaras av besättningen och levereras till din hytt på resans sista dag.

Meddelanden

Meddelanden ropas ut via högtalarsystemet. Utropen är också tillgängliga i hyttens telefon genom att ringa ett speciellt nummer. 

Bar

På samtliga fartyg finns ett brett urval av öl, vin, sprit och läsk. Vi har också en salong där det finns kaffe.

Drönare

Vänligen observera att användningen av drönare inte är tillåten under din resa. Detta gå grund av generella säkerhetsregler och andra personers säkerhet.

Hytter

Det finns ett stort urval av bekväma hytter ombord. Alla Explorer-fartyg har hytter med egen dusch/toalett. Observera att incheckningen vid receptionen kan öppnas innan du får tillgång till din hytt. Vid incheckningen får du information om när din hytt är klar att tillträda. Man kan uppleva vissa ljud och vibrationer i en del hytter beroende på var de är placerade. Observera att hytter på däck 6+7 på MS Spitsbergen har fönster mot passagerarytorna på däck, vilket kan störa utsikten från hytten.

Kryssningskort/Cruise Card

Vid ombordstigning får du enligt ISPS-reglerna ett kryssningskort i samband med att du checkar in. Kortet fungerar som ett kontrollsystem vid landgången. Det fungerar också som nyckel till din hytt samt är ditt betalkort ombord. För att aktivera ditt kryssningskort som betalmedel måste du ha Visa, Mastercard, American Express eller Diners med en giltighetstid på minst tre månader efter hemkomst. Var vänlig notera att du debiteras i NOK ombord och att omräkning sker enligt kreditkortsföretagets växelkurs. På kvällen före resans slut sammanställs dina inköp och du får en avräkning till din hytt. Vi beklagar att vi inte har någon bankomat eller möjlighet att växla valuta ombord.

Electricitet

Eluttagen i din hytt har 220V/50hz och är anpassade för Europakontakt. Tag med egen adapter om du behöver det. Sviterna har kontakter med 110V för rakapparat.

Underhållning

Betoningen ombord ligger på avkoppling och naturupplevelser, inte på underhållning som ofta förekommer på andra typiska kryssningsresor. Under våra resor arrangerar vi ofta olika evenemang, såsom träffar med expeditionsteamet, presentationer på däck, föredrag och workshops. Ibland förekommer också musikunderhållning på kvällarna. I programmet ombord finns mer detaljerad information.

Gym, bastu, pool och jacuzzi

På MS Midnatsol, däck 9, hittar du ett modernt gym och en behaglig bastu med fantastisk utsikt över landskapet som passerar förbi. Det finns två utomhusjacuzzier. 

Många av våra gäster vill gärna ge ett extra tack till besättningen för god service i restaurangen, baren och hytten, men du väljer själv om du vill ge dricks. Som en fingervisning rekommenderar vi ca 70 NOK (ca 9 Euro) per passagerare och dag. Oavsett hur mycket du väljer att ge ber vi dig fylla i blanketten i din hytt och lämna den i receptionen två dagar före resans slut, så debiteras summan på ditt resekonto.

Information och service

Det finns receptions- och expeditionsdiskar där vår personal finns tillgänglig för att svara på frågor.

Språk

Utrop görs på engelska, tyska och franska. Föredragen hålls på engelska. Skriftligt material är i huvudsak på engelska, tyska, franska och de nordiska språken. På alla fartyget finns personal som talar kinesiska, engelska, franska, tyska och nordiska språk.

Tvätt

Tvättservice finns ombord på MS Spitsbergen mot extra kostnad. Kemtvätt kan dessvärre inte erbjudas.

Föredrag

Fartygets erfarna expeditionsteam håller presentationer och föredrag om historien, biologin och geologin i farvattnen vi seglar i och platserna vi besöker. Tidpunkter för föredragen finner du i dagsprogrammet. 

Bibliotek

Fartyget har ett litet urval böcker som är tillgängliga för gästerna ombord.

Panoramasalong

Panoramasalongerna har stora panoramafönster med rymliga, bekväma sittplatser, varifrån du kan titta på djurlivet och det ständigt skiftande landskapet. På samtliga Explorer-fartyg finns kikare till försäljning i vår butik ombord. 

På däck

Njut av utsikten från den främre eller bakre delen av fartyget. Båda däcken är perfekta platser för att luta sig tillbaka, koppla av och njuta av landskapet.

Post

Du kan lämna in post i receptionen mot en avgift för service och porto. Vi vidarebefordrar post i varje hamn där så är möjligt. Det kan ibland ta relativt lång tid för ett vykort att nå mottagaren. Hurtigruten tar inte ansvar för post som inte kommer fram.

Fotograf

Fotografen ombord på MS Spitsbergen bjuder in till fotokurs på däck och ger praktiska tips för att hjälpa dig att ta bästa möjliga bilder på din resa.

Restaurang

I resan ingår frukost, lunch och middag. De fria sittningarna vid frukost och lunch skapar en avslappnad atmosfär. Middagarna varierar mellan buffé, meny och grill. Kvällens meny meddelas i dagsprogrammet. Restaurangchefen har gjort bordsplaceringen i förväg och information om ditt bordsnummer och måltider finns i din hytt. Kontakta oss om du har särskilda önskemål om bordsplacering. På vissa kryssningar är det möjligt att middagen serveras gruppvis. 

Frisk luft ger god aptit och så långt det går anpassar vi menyerna efter säsongen och använder lokala råvaror i köket för bästa smakupplevelse. Vanligt kaffe och te serveras utan kostnad under hela resan. Karaffer med dricksvatten, med och utan kolsyra, serveras fritt till alla måltider. Andra drycker och tilltugg ingår inte på dagtid, men kan köpas ombord i restaurangen, kaféet och baren. 

Hyttservice

Hytterna städas varje dag ombord på MS Spitsbergen. Rena handdukar finns alltid tillgängliga. Mat och dryck kan beställas till hytter i klassen Arctic Superior och till sviter. Här tillkommer serviceavgift plus priset på det du beställer (undantag: kontinental frukost i sviter är kostnadsfria). 

Gummistövlar

Ombord finns möjlighet att hyra gummistövlar av hög kvalitet för utflykter och landstigningar. Vi har också fina kikare och vandringsstavar och ett fåtal termooveraller.

Sjösjuka

Sjösjukepiller finns att köpa i receptionen. Om du vet att du lätt blir sjösjuk rekommenderar vi att du tar med dig egna piller som du är van vid.

Butik

I vår butik ombord kan du köpa kläder som passar Explorer-resor. Expeditionsteamet hjälper gärna till med råd om hur du bäst klär dig i polarområden. Vi har ett sortiment med varma och praktiska kläder sydda i tyger av naturfiber. Butiken säljer också konsthantverk, souvenirer och vykort samt ett begränsat sortiment av toalettartiklar. Vi har dessutom ett litet sortiment med tvål, tandkräm och andra personliga artiklar. 

Utflykter

Vi har ett brett urval av utflykter som kan förhandsbokas. Där så är möjligt får du information om våra utflykter på förhand, annars får du det ombord. 

Rökning

Rökning är endast tillåten på särskilt anvisade platser ute på däck. Rökning är inte tillåten i hytterna. Visa respekt för miljön genom att använda askkopparna. Det är förbjudet att kasta fimpar överbord. Om rökning förekommer i hytten debiteras en avgift på 1 500 NOK för tvätt av gardiner och sängkläder samt allmän sanering.

Vatten

Kranvattnet i din hytt går att dricka. Filtrerat vatten i karaff är kostnadsfritt och står på bordet under måltiderna, medan vatten på flaska finns att köpa.

Röra sig ombord

Gå försiktigt ombord när fartyget är ute till havs, speciellt på däck. Notera skyltarna som varnar för våta eller hala däck. Tänk på att vissa dörrar ut till däck kan vara farliga i hård blåst. Var alltid uppmärksam på meddelanden som varnar för att gå ut på däck, antingen som skyltar eller över högtalarna. När du går runt inne i fartyget rekommenderar vi att du håller dig i räcken och ledstänger, dock inte dörrkarmar, för din personliga säkerhet.

Välkomstmöte

Efter ombordstigning bjuds samtliga gäster in till ett obligatoriskt välkomstmöte, där även en säkerhetsdemonstration ingår. Här får du praktisk information och möter nyckelpersoner ur besättningen.

Skriva ut eller dela sidan?