Till huvudmenyn
Hurtigruten Coastal Logo Hurtigruten Coastal Logo
Gå till Hurtigruten Expeditions

Hurtigrutens klassiska kustresor

Gå till Hurtigruten Expeditions
Gå till Hurtigruten Group
  • Hitta din resa
  • Erbjudanden
  • Hamn till hamn-resor
  • Våra fartyg
  • Hamnar
  • Bli inspirerad
  • Norway's Coastal Kitchen
  • Hållbarhet
  • Sök

För resenärer

  • My Booking
  • Boka utflykter
  • För- och efterprogram
  • Praktisk information
  • Hälsa och säkerhet ombord

Hurtigrutens klassiska kustresor

Gå till Hurtigruten Expeditions
Gå till Hurtigruten Group
Ändra
Biologen och expeditionsledaren Helga Bårdsdatter Kristiansen på en strand full av sopor, som hon städar upp

Hur vi tog farväl av engångsplast

Sommaren 2018 blev vi det första kryssningsbolaget som tog bort engångsplast från alla våra fartyg och kontor. Vår medarbetare Helga Bårdsdatter Kristiansen drev på initiativet.

Portrait of Helga Bårdsdatter Kristiansen. She is stainding on deck of a Hurtigruten ship
Foto: Andrea Klaussner

Ökad medvetenhet

Som biolog och expeditionsledare hade Helga sett de faror som plast utgör för våra hav. Långt innan det blev ett problem som uppmärksammades i media visste hon att det behövdes snabba åtgärder för att bekämpa plastavfall.

”Jag har länge velat göra något för att öka medvetenheten om plast i haven”, säger hon. ”Vi har dock alla en stor utmaning framför oss när det gäller avfall i allmänhet.”

Portrait of Helga Bårdsdatter Kristiansen. She is stainding on deck of a Hurtigruten ship
Foto: Andrea Klaussner

Helga började med att undersöka mängden engångsplast som användes på våra fartyg. ”Jag upptäckte att 1 653 engångsmuggar i plast placerades i badrummen i hytterna i hela flottan varje dag. Enbart dessa muggar ledde till flera ton plastavfall under en tioårsperiod. Det var siffror som chockade mig.”

Åtgärder

Med hjälp av en matris för beräkning av plastkonsumtion och enkätsvar från tidigare gäster presenterade Helga sina slutsatser för kustexpressens ledning.

Hennes hårda arbete togs väl emot och planer togs snabbt fram för att påbörja processen med att ta bort engångsplast och hitta andra alternativ.

”Resorna längs kusten bevisade för mig att det verkligen är möjligt att ha en idé, dela den och få se den bli verklighet”, säger Helga belåtet. ”Det är viktigt för mig att arbeta på ett företag som verkligen vill åstadkomma förbättring och skapa förändring.”

Att övertyga kollegorna

Även om ledningen stod enad fanns det vissa bekymmer bland välmenande medarbetare i besättningen. Lars Grannum, hotellchef på MS Nordlys, medger att han var en av dem.

”Jag hade bara arbetat på kustexpressen i fem månader när kriget mot engångsplasten drog igång”, säger Lars. ”Det fanns vissa som var skeptiska bland oss och jag tillhörde dem”, säger han med ett leende medan han pekar på sig själv.

”Jag har arbetat i hotellbranschen i 30 år och plast har alltid varit en del av vår verksamhet. Jag var inte helt säker på att det verkligen skulle gå att slopa all plast. Jag insåg heller inte hur mycket plast det fanns”, utbrister Lars.

”När jag träffade Helga för att diskutera användningen av plast blev jag verkligen chockad! Det fanns plast överallt: tandborstmuggarna, skyddsfolien runt dessa muggarna, skyddsfolier runt tandpetare, pennor, nyckelringar i butiken ombord, sugrör, kaffeskedar – listan bara fortsatte.”

När han förstod vad som planerades och möjligheten att ersätta engångsplast med biologiskt nedbrytbara och hållbara alternativ blev Lars en av de första att ändra uppfattning. ”Jag är verkligen stolt över vad vi har gjort. Och över att vara bland de första med det i branschen! Det är fantastiskt att se vilka positiva saker vi kan åstadkomma!”

En bättre upplevelse

Den inledande skepsisen övergick i engagemang, och Lars har nu blivit en aktiv förespråkare för att få bort engångsplast. ”Det resulterade i att våra gästers upplevelse ombord har blivit mycket bättre”, säger han entusiastiskt. ”Istället för billig plast använder vi hållbara produkter som höjer den övergripande kvaliteten på upplevelsen.”

”Jag får ofta positiva reaktioner från våra gäster”, fortsätter Lars. ”Ombord kan de också delta i diskussioner om problemen med plast i haven. På vissa håll organiserar vi till och med städning av stränder för att få bort plastavfall.”

Men Helga har längre framskridna planer. ”Det här är bara början. Det som är hållbart idag kanske inte är det i morgon”, säger hon. ”Vi fortsätter arbeta för att bli bättre och fortsätta vara först och bäst inom kryssningsbranschen. Så håll utkik här efter vad vi hittar på härnäst!”

Registrera dig för vårt nyhetsbrev

Få specialerbjudanden, spännande nya resor och fascinerande artiklar levererade direkt till din inkorg.

Ja, anmäl mig till nyhetsbrevet

Kontakt

  • >0771990490

  • [email protected]
  • Kontakta oss

Om oss

  • Hurtigruten Group
  • 1893 Ambassador - lojalitetsprogram
  • Hållbarhet
  • Jobba hos oss
  • Agentweb
  • Press

Support

  • Trafikinformation
  • Min bokning
  • Betalning
  • Presentkort
  • Beställningsvillkor

Sociala media

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

Sekretess

  • Sekretesspolicy
  • Cookies
  • Cookie Settings

Hurtigruten Expeditions

  • Expedition Kryssning
  • Alaska Kryssningar
  • Antarktis Kryssningar
  • Brittiska öarna Kryssningar
  • Kap Verde kryssningar
  • Karibien kryssningar
  • Centralamerika Kryssningar
  • Europa Kryssningar
  • Galapagos Islands Kryssningar
  • Grönland Kryssningar
  • Island Kryssningar
  • Nordamerika Kryssningar
  • Norge Kryssningar
  • Sydamerika Kryssningar
  • Svalbard kryssningar
  • Nordvästpassagen Kryssningar
  • Transoceanisk Kryssningar

Den ursprungliga kustresan

  • Norges fjordar Kryssningar
  • Norrsken Kryssningar