hjorundfjord-norway-hgr-148100-photo_tor_arne_aasen_samferdselsfoto

Lång historia

Vi är sjömän, kockar, receptionister och servitriser som arbetar för att binda samman landet. Våra fartyg har fungerat som en livsnerv för kustsamhällen i 130 års tid och är en del av vardagen för människorna som bor här. Vi finns till för varandra.

Du har låtit oss ta dig med till de vackraste platserna längs den norska kusten; hemliga fjordar, mytiska berg och undangömda byar. Vi har visat dig spektakulära landskap i midnattssolens sken och ditt första – eller hundrade – norrsken.

Du har kommit från när och fjärran, rest sida vid sida med de norska lokalinvånarna och upplevt den autentiska vardagen och kustkulturen. Det här är vår historia och hur vi knyter samman den norska kusten. Du är varmt välkommen att följa med och ta del av den.

En tidslinje över vår historia

1893

Kapten Richard With startar Hurtig Ruten (”snabbrutten”) mellan Trondheim och Hammerfest och binder samman kustsamhällena däremellan.

1898

Rutten längs den norska kusten utökas söderut ned till Bergen.

1908

Kirkenes, nära den ryska gränsen, blir den nordliga vändpunkten på vår kustresa.

1922

Hamnar i Lofotens och Vesterålens storslagna skärgårdar tillkommer på vår rutt.

1925

DS Queen Maud är det första fartyget i den nya generation av kustfartyg som har hytter med rinnande vatten och ett separat ventilationssystem.

1936

Över 230 000 passagerare – både lokalbefolkning och turister – gör det här året resan längs den norska kusten.

1945

Attåteruppta Kustexpressens trafik efter andra världskriget gavs högsta prioritet från den norska regeringen.

1952

Flottan transporterar över 500 000 passagerare per år.

1968

We begin sailing a route to the town of Longyearbyen on the island of Spitsbergen in the Svalbard archipelago. The Svalbard Express operates every summer until 1982.  

1982

Äldre delar av flottan ersätts av nya fartyg med en revolutionerande sidolucka för enklare på- och avlastning.

1993

Vårt 100-årsjubileum och konstruktionen av MS Kong Harald markerar början på en ny era.

2001

MS Lofoten, byggd 1964, utnämns till nationalmonument av den norska regeringen – ett tecken på vår långa och trogna service längs kusten.

2011

Den norrgående resan på MS Nordnorge sänds live under fem och en halv dag med hjälp av 11 kameror. Det är världens längsta TV-dokumentär.

2015

Hurtigruten Foundation etableras för att återinvestera i de samhällen vi besöker och stödja miljöinitiativ. Vi lanserar även vår Norrskensgaranti för våra vinterresor.

2018

Tonvis med engångsartiklar i plast tas bort och förbjuds inom hela vår flotta.

2020

MS Lofoten, det längst tjänstgörande fartyget i vår historia, pensioneras slutligen. Fartyget hade korsat polcirkeln över 3 500 gånger och färdats en sträcka motsvarande över 200 varv runt ekvatorn. MS Lofoten är nu ett utbildningsfartyg som utbildar framtida generationer av norska sjömän.

2021

Vi börjar införa hållbara biobränslen på våra fartyg.

2022

Gröna uppgraderingar påbörjas för att omvandla några fartyg till hybridkraft. MS Richard With börjar segla som ett hybridfartyg efter att ha fått nya motorer och stora batteripaket installerade. Detta minskar koldioxidutsläppen med 25 procent. Vårt Sea Zero-projekt lanseras också för att bygga vårt första utsläppsfria fartyg fram till 2030.

2023

Vi firar vårt 130-årsjubileum genom att lansera två nya resor: Svalbardexspressen och Nordkapexspressen