Ett flygplan med människor på väg mot nya äventyr.

Flygbolag och flygplatser – förseningar och inställda resor

Våra gäster utforskar några av världens mest avlägsna destinationer. Det enklaste sättet att ta sig till hamnen för ombordstigning är oftast att flyga. Ibland händer det att flygresor blir försenade eller till och med inställda. Vi finns alltid här för att assistera dig om några störningar skulle uppstå. Lär dig mer om hur vi hjälper våra gäster med dessa vanliga frågor.

Vanliga frågor och svar

Åk till flygplatsen som planerat. Om du har flera flyg för att nå din slutdestination och den första flygningen är försenad ska du gå ombord på planet. Det kan hända att ditt anslutningsflyg också är försenat.

Om du missar ett anslutningsflyg, gå till flygbolagets kundtjänst på flygplatsen och be om en ny resa till din destination. Många gånger har flygbolaget redan bokat om dig på ett nytt flyg.

Vi skickar dina resehandlingar med allt du behöver veta flera veckor före avresan, inklusive en specifik ankomsttid. Om ditt nya flyg gör att du missar ankomsttiden som står angiven i resehandlingarna från Hurtigruten, be kundtjänst på flygplatsen om en tidigare flygresa. Vänligen kontakta oss för mer information om detta inte går.

Kontrollera din bokning på flygbolagets webbplats med hjälp av ditt referensnummer. Om du har bokat din flygresa genom Hurtigruten finns referensnumret (t.ex. ABC123) i dina resehandlingar. Det kan hända att du redan har bokats om på en ny flygresa.

Vi skickar dina resehandlingar med allt du behöver veta flera veckor före avresan, inklusive en specifik ankomsttid. Om du har bokats om automatiskt, kontrollera att ditt nya flyg passar med ankomsttiden som står angiven i resehandlingarna från Hurtigruten. Vänligen kontakta oss om du inte har bokats om automatiskt eller om din nya flygresa gör att du blir försenad.

Kontakta flygbolagets kundtjänst på flygplatsen. Flygbolaget bör erbjuda dig nya flygresor och, vid behov, ett hotellrum. Om ditt flyg ändras, kontrollera att tiderna passar med ankomsttiden som står angiven i resehandlingarna från Hurtigruten. Vänligen kontakta oss om kundtjänst på flygplatsen inte kan hjälpa dig eller om ditt nya flyg gör att du blir försenad till fartyget.

Kontrollera när nästa transfer avgår och ta den. Om det inte går någon mer transfer eller om den sista transferresan gör att du inte hinner till hamnen i tid, vänligen ta en taxi. Om du inte hinner till hamnen i tid även om du väljer att resa med taxi, vänligen kontakta oss.

Först måste du anmäla att ditt bagage är borttappat på flygplatsen eller via flygbolagets webbplats. Det kan ta tid att hitta borttappat bagage. Ange därför alla platser där du kommer att bo under resan, inklusive fartyget, eventuella hotell samt relevanta datum, när du gör din anmälan. Flygbolaget ger dig ett kvitto (Property Irregularity Report, PIR) för det borttappade bagaget.

Ta med ditt PIR-kvitto till fartygets reception om bagaget inte har levererats innan du går ombord. Vår personal assisterar dig med att få väskorna levererade till fartyget. Vi berättar hur och var du kan köpa allt du kan tänkas behöva i väntan på att ditt bagage anländer. Självklart gör vi vårt yttersta för att hjälpa dig att få tag på eventuella läkemedel, men vi kan inte lova något. Därför rekommenderar vi alltid att du lägger viktiga saker som du behöver snabb tillgång till i ditt handbagage.

Glöm inte att spara alla kvitton för att kunna kräva ersättning från flygbolaget.

Om ditt bagage tappats bort under hemresan måste du anmäla det på flygplatsen eller via flygbolagets webbplats. Flygbolaget levererar bagaget till din hemadress så snart som möjligt.