
Flygbolag och flygplatser – förseningar och inställda resor
Att flyga till Norge är ett av de enklaste och smidigaste sätten att ta dig till din hamn för ombordstigning. Ibland händer det att flygresor blir försenade eller till och med inställda. Vi finns alltid här för att assistera dig om några störningar skulle uppstå. Lär dig mer om hur vi hjälper våra gäster med dessa vanliga frågor.
OBS! Om du har bokat dina flyg via en tredje part och råkar ut för problem, kontakta din leverantör för ytterligare hjälp.
Vanliga frågor och svar
-
Mitt flyg eller anslutningsflyg är försenat. Vad ska jag göra?
-
Åk till flygplatsen som planerat. Om du har flera flyg för att nå din slutdestination och det första flyget är försenat, ska du gå ombord på flyget. Det är möjligt att ditt flyg fortfarande hinner fram i tid eller att det andra flygplanet väntar in de försenade passagerarna.
Om du missar ett anslutningsflyg, gå till flygbolagets kundtjänst på flygplatsen och be om ett nytt flyg till din destination. Många gånger har flygbolaget redan bokat om dig på ett nytt flyg. Kontakta oss medan du gör det.
Be kundtjänst på flygplatsen om ett tidigare flyg om din nya avgång gör att du missar fartygets avgång. Du bör anlända på flygplatsen närmast din avgångshamn senast 90 minuter före fartygets avgång. Om det inte är möjligt ber vi dig att kontakta oss för ytterligare information.
-
Mitt flyg eller anslutningsflyg har ställts in i förväg. Vad ska jag göra?
-
Kontrollera din bokning på flygbolagets webbplats med hjälp av referensnumret från flygbolaget.
Om din flygresa har bokats via Hurtigruten finns referensnumret (t.ex. A1B2C3) i dina resehandlingar. Det kan hända att du redan har bokats om på en ny flygresa. Om du har bokats om automatiskt ska du kontrollera att den nya flygresan anländer i tid för ombordstigning på fartyget. Du bör anlända på flygplatsen närmast ditt fartygs avgångshamn senast 90 minuter före fartygets avgång. Kontakta oss om du inte har bokats om automatiskt eller om din nya flygresa gör att du blir försenad. -
Mitt flyg eller anslutningsflyg har ställts in och jag är på flygplatsen. Vad ska jag göra?
-
Kontakta flygbolagets kundtjänst på flygplatsen. Flygbolaget bör erbjuda dig nya flygresor och, vid behov, ett hotellrum. Om du får nya flygtider ska du kontrollera om du kommer att anlända på flygplatsen närmast hamnen för avgång senast 90 minuter före fartygets avgång. Vänligen kontakta oss om kundtjänst på flygplatsen inte kan hjälpa dig eller om ditt nya flyg gör att du blir försenad till fartyget.
-
Jag missade min transfer eftersom flygresan var försenad. Vad ska jag göra?
-
Se tidtabellen för transfer och ta nästa buss. Ta en taxi om det inte går någon mer transfer eller om den sista transfern gör att du inte hinner till avgångshamnen i tid. Om du inte hinner till hamnen i tid även om du väljer att resa med taxi, vänligen kontakta oss.
-
Vad ska jag göra om mitt bagage är borttappat?
-
Först måste du anmäla att ditt bagage är borttappat på flygplatsen eller via flygbolagets webbplats. Det kan ta tid att hitta borttappat bagage. Ange därför alla platser där du kommer att bo under resan, inklusive fartyget, eventuella hotell samt relevanta datum, när du gör din anmälan. Flygbolaget ger dig ett kvitto (Property Irregularity Report, PIR) för det borttappade bagaget.
Ta med ditt PIR-kvitto till fartygets reception om bagaget inte har levererats innan du går ombord. Vår personal assisterar dig med att få väskorna levererade till fartyget. Vi berättar hur och var du kan köpa allt du kan tänkas behöva i väntan på att ditt bagage anländer. Självklart gör vi vårt yttersta för att hjälpa dig att få tag på eventuella läkemedel, men vi kan inte lova något. Därför rekommenderar vi alltid att du lägger viktiga saker som du behöver snabb tillgång till i ditt handbagage.
Glöm inte att spara alla kvitton för att kunna kräva ersättning från flygbolaget.
Om ditt bagage tappats bort under hemresan måste du anmäla det på flygplatsen eller via flygbolagets webbplats. Flygbolaget levererar bagaget till din hemadress så snart som möjligt.
-
Andra ändringar i din flygrutt
-
Om du planerar att hoppa över något flyg i din flygrutt måste du först meddela Hurtigruten om denna ändring. Detta beror på krav angående ordningsföljden på ett flygbolags flygningar, och dina biljetter måste uppdateras för att undvika att alla flygningar automatiskt ställs in av flygbolaget.
Om du har bokat dina biljetter med Hurtigruten och du har informerats antingen i förväg eller på flygplatsen om att dina biljetter är satta på standby, beror detta oftast på flygbolagets överbokningar. Observera att Hurtigruten inte bokar några standbybiljetter och att du har rätt att begära en plats på flyget. Flygbolagen är informerade om att du har bokat en kryssning och behöver komma fram i tid till din destination.