Hurtigruten – sjöresor i jättarnas kölvatten

I slutet av 1800-talet var den 126 mil långa kusten från Bergen till Kirkenes en livligt trafikerad rutt för transport av gods och passagerare, med allt från ångbåtar till små jakter. Men transporterna var opålitliga, gick för sällan och seglade sällan om natten, vilket gjorde en resa från norr till söder lång och mödosam.

Myndigheterna ville råda bot på detta och bjöd in rederier att ge offerter för att driva en expressrutt mellan Trondheim och Tromsø eller Hammerfest, beroende på årstiden. På den tiden fanns det bara 28 fyrar norr om Trondheim, vilket gjorde det mycket farligt att segla om natten. Men ägaren till ett nybildat rederi visade intresse för rutten, trots riskerna.

Det var Richard With från Stokmarknes i Nordnorge. 1893 sattes kapten Richard Withs ångfartyg, DS Vesteraalen, i reguljär trafik längs Norges kust, och Hurtigruten var därmed etablerad. Man erbjöd en avgång i veckan, först från Trondheim till Hammerfest och senare från Bergen till Kirkenes på bara sju dagar. Han kallade denna viktiga förbindelse för ”hurtigruten” – snabbrutten. Men Richard Withs hade större ambitioner än den norska kusten. Så tidigt som 1896 transporterade han ett monteringsfärdigt hotell från fastlandet till Svalbard. Han placerade det utanför Longyearbyen på vad som fortfarande kallas ”Hotellneset”. Samma år etablerade With ”Sportsman rute” från Hammerfest på norska fastlandet till Svalbard, med ångbåten DS Lofoten. Dess kapten var Otto Sverdrup, som senare blev Fridtjof Nansens legendariska kommendörkapten på polarfartyget Fram.

Detta markerar början på Hurtigrutens äventyrliga och unika explorer-resor. Våra destinationer har nu utökats från Spetsbergen till Island, Grönland och till och med Antarktis. Hurtigrutens elva kustfartyg transporterar fortfarande dagligen gods och passagerare längs Norges kust till 34 hamnar. Med sin gedigna sjövana ser våra kaptener till att resenärer och gods förs från hamn till hamn på ett säkert sätt. Ett av flottans 11 fartyg avgår dagligen från Bergen till Kirkenes. Hela rundturen tar totalt 12 dagar och anses av många vara ”världens vackraste sjöresa”. Idag, precis som för 120 år sedan, är våra fartyg det bästa sättet att uppleva Norges kust, dess natur och kultur.

Historia

1893

Kapten Richard With startar en ångbåtslinje som ska gå mellan norra och södra Norge – Hurtigruten.

 1896

Kapten With bygger ett hotell på Spetsbergen och Hurtigruten startar ”Sportsman rute” från Hammerfest till Svalbard med DS Lofoten.

 1898

Rutten utökas söderut och inkluderar Bergen med en avgång i veckan.

 1908

Kirkenes, nära ryska gränsen, etableras som den nordliga vändpunkten för Hurtigruten.

1922

Ögrupperna Lofoten och Vesterålen blir reguljära stopp.

1925

DS Dronning Maud blir det första fartyget med rinnande vatten i alla hytter och ett separat ventilationssystem.

1936

Hurtigruten startar dagliga avgångar med sina 14 fartyg från Bergen. Varje år reser nu 230 000 passagerare med Hurtigruten.

1937

Alla fartyg utrustas med radiosändare.

1952

Sedan 1949 har sju nya fartyg tillkommit. Hela flottan fraktar 500 000 passagerare per år. Man slutar ha olika klasser.

1964

MS Lofoten blir flottans senaste fartyg. Idag är hon vårt äldsta fartyg som fortfarande seglar längs kusten. 2015 renoverades hon och fick tillbaka sin gamla sextiotalsstil, och anses vara flottans pärla.

1968

Hurtigruten startar en expresslinje till Spetsbergen under sommarmånaderna.

1982/1983

De nya MS Vesterålen, MS Midnatsol och MS Narvik ersätter äldre fartyg i flottan. MS Midnatsol var den första att ha en sidolucka för att enklare kunna lasta och lossa.

1993

Hurtigruten fyller 100. Elva fartyg seglar regelbundet.

2001

MS Lofoten får skyddad status av det norska riksantikvarieämbetet.

2002

MS Nordnorge seglar till Antarktis för första gången. Två nya fartyg, MS Trollfjord och MS Finnmarken lanseras.

2003

Det nya fartyget MS Midnatsol döps i Hamburg.

2007

Det nya expeditionsfartyget MS Fram döps under högtidliga former av kronprinsessan Mette-Marit i Oslo, innan hon gör sin första Hurtigrutenresa till Grönland.

2010

MS Fram utökar sitt unika Explorer-program med Spetsbergen som destination och seglar nu i de arktiska vattnen vid Grönland, Antarktis och Svalbard. Programmet ”1893 Ambassadör” för trogna kunder introduceras.

2011

MS Nordnorges resa från Bergen norrut till Kirkenes direktsändes på norsk TV från den 16 till 22 juni 2011. Sändningen varade i 134 timmar, 42 minuter och 45 sekunder, och hamnade i Guinness rekordbok som den längsta livesändning någonsin!

2013

Hurtigruten firar 120 år.

2015

Hurtigruten utökar sin flotta med ytterligare ett Explorer-fartyg. Nu består flottan av 13 fartyg.

2016

Hurtigruten fördubblar sin kapacitet i Antarktis. Nu tillbringar både MS Fram och MS Midnatsol vintrarna i antarktiska vatten.

Skriva ut eller dela sidan?