2500x1250__R7D4234---2013-01-07-at-09-46-21.jpg
Foto: Dominic Barrington Foto

MS Fram: Praktisk information och livet ombord

Från inresebestämmelser till internetanvändning ombord – här finns allt du behöver veta inför din resa med MS Fram.

Praktisk information

Informationen och beskrivningarna har kontrollerats av vår personal och/eller lokala representanter för att säkerställa att de är korrekta. Ändringar kan emellertid inträffa efter publiceringsdatumet och det kan finnas tillfällen då Hurtigruten eller lokala leverantörer kan dra in vissa faciliteter. Skulle vi bli medvetna om någon betydande förändring, som kan anses påverka förnöjelsen av din semester, kommer vi att göra vårt yttersta för att meddela dig. Många områden vi besöker är mycket avlägsna och påverkas av långvarigt kallt väder eller svåra terrängförhållanden. Tillhandahållande av faciliteter kommer att bero på lokala förhållanden.

Varje expeditionskryssning är unik. Alla rutter och utflykter är preliminära och kan komma att ändras då väder, hav och isförhållanden kan påverka resrutten. Utflykter kan också bero på minimi-/maximiantal. Hurtigruten AS förbehåller sig rätten att ändra resplanen och innehållet i utflykter utan föregående meddelande (se villkor).

Hurtigruten AS kan inte tillåta barn under 5 år att resa med oss till Antarktis och Sydgeorgien. Av säkerhetsskäl kommer barn under 12 år att beaktas för deltagande vid varje landstigning.

Alla hytter har en telefon. Både trådlöst nätverk och telefonlinjer kommer då och då att vara utom räckhåll på grund av fartygets lokalisering.

MS Fram är lämpat för rullstolsanvändare. Personer i behov av särskild assistans måste resa med en följeslagare. Observera att landgången måste användas av rullstolsanvändare för att gå ombord/stiga av.

I hamnar där tidvattenförhållanden eller andra omständigheter kräver användning av en bärbar landgång, eller vid landstigning med tenderbåtar, är det inte möjligt att använda/ta rullstolar. Cambridge Bay är inte lämpad för ombord- eller avstigning med rullstol. Gäster som använder rullstol måste ta med en egen, vikbar stol i standardstorlek.

Våra kaptener sätter en ära i en ruttplanering som minimerar motorbelastningen och minskar utsläppen. Allt avfall lagras ombord tills det avlämnas iland för behandling. Vi dumpar aldrig avfall i havet och vi ber dig att inte lämna kvar något skräp när du är på utflykter iland.

I befolkade områden finns det avfallsbehållare – använd dem. Om du hittar plastavfall på stränder där vi går iland, hjälper vi gärna till att ta bort det från ekosystemet om du tar det med tillbaka till fartyget. Vi ber dig att respektera talesättet: ”Lämna bara kvar fotspår, ta inget annat än foton och slå inte ihjäl något annat än lite tid.”

Det finns alltid en engelsktalande läkare och sjuksköterska ombord. Fartyget har en sjukstuga med nödvändig utrustning och medicin för att kunna ge första hjälpen och hantera smärre akutfall. I händelse av ett allvarligt akutfall kommer närmaste sjukhus att kontaktas. Medicinska konsultationer och läkemedel kommer att debiteras den berörda passageraren. Samtliga gäster måste ha en giltig rese-/sjukvårdsförsäkring.

Om du är beroende av medicinering, kom ihåg att ta med tillräckligt med medicin, också för att klara oförutsedda förseningar. Vi rekommenderar att medicin förvaras i handbagaget och är väl märkt med tydliga användningsinstruktioner. Informera fartygsläkaren snarast möjligt om du är beroende av livsviktig medicin. Sjukdom ombord kan medföra karantän och fartygsläkarens och kaptenens order måste efterföljas.

Mobiltelefoner kommer att fungera i land på de flesta destinationerna. Kontakta din operatör för mer information.

Fartygen uppfyller alla säkerhetskrav och våra fartyg som färdas i isiga farvatten är lämpade för den typen av förhållanden. Vid ankomst ombord får alla gäster information om säkerhetsprocedurer och om användning och lokalisering av säkerhetsutrustningen. Särskilda säkerhetsbestämmelser kommer att gälla för landstigningar med tenderbåtar. En obligatorisk genomgång av säkerhetsriktlinjerna kommer också att ges.

Hurtigruten uppfyller reglerna i ISPS (International Ship and Port Security System) som föreskriver att allt bagage ska kontrolleras med röntgen/metalldetektor vid ankomst till hamn eller fartyg. ISPS-reglerna omfattar även skanning av handbagage i alla besökta hamnar under resans gång. Kryssningsföretag som opererar i USA:s farvatten måste enligt amerikansk lag göra en säkerhetsguide och vissa brottsbekämpande kontaktpunkter tillgängliga för gästerna.

Väderförhållanden kan göra landstigningar och tenderkryssningar med små båtar svårare eller ibland omöjliga. Kom ihåg att oförutsedda förändringar ofta visar sig vara höjdpunkten på en resa. Vi inbjuder dig till att vara öppen för det oväntade och flexibilitet är viktigt på våra expeditionskryssningar.

Väderförhållanden kan göra landstigningar och tenderkryssningar med små båtar svårare eller ibland omöjliga. Kom ihåg att oförutsedda förändringar ofta visar sig vara höjdpunkten på en resa. Vi inbjuder dig till att vara öppen för det oväntade och flexibilitet är viktigt på våra expeditionskryssningar.

Före avresa

I enlighet med Hurtigruten AS krav måste alla resenärer till Antarktis, Ryssland och Nordvästpassagen fylla i en konfidentiell hälsodeklaration, som är undertecknad av en läkare och som deklarerar att de är i form för att resa. Detta formulär finns för nedladdning under Inresekrav på vår webbsida. Formuläret måste fyllas i, tas med ombord och lämnas över personligen i original till läkaren vid ombordstigningen.

Ombordstigning kan nekas om dessa formulär inte överräcks vid ombordstigningen.

Ta en liten stund för att bekanta dig med de nödvändiga resehandlingar du ombeds tillhandahålla innan du går ombord på fartyget. Det är gästens ansvar att hålla sig informerad och inhämta alla nödvändiga resehandlingar samt att ha dem tillgängliga då detta krävs.

Pass är den enda giltiga identifikationen.

För vissa destinationer måste passet vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst.

Vid incheckning ombord kommer pass att samlas in för immigrations- och tullkontroller. Det är varje gästs eget ansvar att se till att man uppfyller alla visumkrav vid tidpunkten för resan. Var särskilt uppmärksam på ESTA/ETA-reglerna för våra resor i Nordamerika och Kanada. Se vår webbplats för information om inresekrav.

På vissa expeditionskryssningar krävs vaccinationer. Alla passagerare är ansvariga för att se till att de uppfyller alla krav vid tidpunkten för resan. På specifika resor krävs ett vaccin mot gula febern. Kontrollera informationen på resesidorna.

Transport, för- och efterprogram etc

Se resesidorna för tillgängliga flygpaket. Vårt bokningsteam kommer att kunna ge dig råd om tillgänglighet, priser och andra detaljer. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.

Reguljärflyg
De flygpriser som erbjuds är särskilda paketresepriser som inte kan ändras eller avbokas utan kostnad. Alla flygpaketpriser är baserade på specifika bokningsklasser. Om den relevanta bokningsklassen inte finns tillgänglig, kan ett tillägg tillkomma.

I ekonomiklass kommer du att serveras snacks eller smörgåsar beroende på flygbolag. Om detta inte ingår i flygbolagets serviceutbud kan du köpa drycker och snacks för en extra avgift. På interkontinentala flygningar ingår detta vanligtvis.

Vi kan erbjuda uppgraderingar till business class på vissa sträckor. Beroende på flygbolag, kan detta också innefatta säten med mer benutrymme. Observera att uppgradering kanske inte gäller för alla sträckor. Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och om de inte följs kan avgifter tillkomma eller bagaget nekas transport. I regel kan varje gäst ta med sig ett handbagage som väger ca 6–8 kg ombord (mått och vikt beror på respektive flygbolag). Ditt tillåtna incheckade bagage är en väska eller ett kolli (23 kg), men det kan variera beroende på flygförbindelse. Kontrollera med ditt flygbolag vad som gäller.

Ytterligare riktlinjer för transport kan hittas i de respektive villkoren för våra flygpartners. Meddela oss vid bokningstillfället om du planerar att ta med en rullstol eller behöver hjälp på flygplatsen. Flygningar kan göras tidigt på morgonen eller på kvällen, men de är alltid anpassade till våra resor. Observera att vissa flyg kan ha anslutningsflyg eller mellanlandningar. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar avseende tidtabeller, reserutter, liksom för den flygplanstyp som kan komma att användas. Våra ordinarie flygpartners är Lufthansa, British Airways, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, LATAM, Iberia och Iceland Air. Observera att ombokning eller återbetalning av en redan utfärdad biljett debiteras före avresan. En återbetalning av en biljett efter resan är inte möjlig. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.

Flyg som ingår i resa, Buenos Aires–Ushuaia
Flygningar mellan Buenos Aires och Ushuaia drivs av LATAM Airlines eller Aerolineas och avgår vanligtvis tidigt på morgonen och anländer till Buenos Aires på eftermiddagen eller tidigt på kvällen vid returresan. Observera att flygbolaget kommer att bekräfta de slutgiltiga flygtiderna mellan Buenos Aires och Ushuaia bara ett par dagar före avresedagen. Kontakta vår gästdisk på hotellet i Buenos Aires för slutgiltiga flygtider och ditt boardingkort en dag innan avresan.

Det finns enbart ekonomiklass på dessa flyg och det är inte möjligt att göra uppgraderingar till högre bokningsklasser. En lätt måltid och alkoholfria drycker serveras under flygningen. Du kan resa med incheckat bagage med maxvikt 23 kg och ta med ett handbagage ombord på max. 8 kg.
Observera att denna tillåtna bagagevikt kan vara annorlunda än den hos flygbolaget som du nyttjar för din långdistansflygning till/från Buenos Aires. Vi ber dig att kontrollera de villkor som gäller för flygbagaget och se till att du inte tar med mer än vad som är tillåtet.
Observera att flyget till/från Ushuaia är planerat för att avgå/ankomma från och till Jorge Newberry National Airport, Buenos Aires inrikesflygplats. Du behöver minst 4 timmar för ta dig mellan flygplatserna i Buenos Aires till ditt anslutningsflyg från Ezeiza, Buenos Aires internationella flygplats. Flygplatsen kan komma att ändras, men vi kommer att förse dig den senaste informationen tillsammans med dina resehandlingar.

På grund av sent varsel om charterflygtiderna rekommenderar vi starkt att du planerar en övernattning i Buenos Aires i slutet av din resa med hänsyn till anslutande flyg. Vi kan inte påta oss ansvar om du skulle missa ditt egenbokade returflyg i händelse av en försening av flyget mellan Buenos Aires och Ushuaia.

Flyg Edmonton–Cambridge Bay ingår
Flygningar mellan Edmonton och Cambridge Bay drivs av olika flygbolagspartner såsom Canadian North, Chrono Jet eller Norlinor och flyger vanligtvis tidigt på morgonen och anländer till Edmonton på kvällen vid returresan.

Det finns enbart ekonomiklass på dessa flyg och det är inte möjligt att göra uppgraderingar till högre bokningsklasser. En lätt måltid och alkoholfria drycker serveras under flygningen. Du kan resa med incheckat bagage med maxvikt 23 kg och ta med ett handbagage ombord på max. 8 kg.

Observera att denna tillåtna bagagevikt kan vara annorlunda än den hos flygbolaget som du nyttjar för ditt flyg till/från Edmonton. Vi ber dig att kontrollera de villkor som gäller för flygbagaget och se till att du inte tar med mer än vad som är tillåtet.

Vi kan inte påta oss ansvar för om du missar ditt eget bokade matarflyg till/från Edmonton i händelse av en försening av flyget mellan Edmonton och Cambridge Bay.

 

The standard of the hotels we use is equivalent to 4-stars, centrally located or if more convenient for your booked arrangement, close to the airport. There is no official hotel rating and local hotel categories apply. All rooms have private facilities.

Single rooms may be smaller and less conveniently situated and may be double rooms for sole occupancy or purpose-built single rooms. Hotels may charge for some facilities, e.g. saunas. The price for the overnight includes breakfast, if not stated differently on your confirmation.

Transfer ingår såsom visas i dina resehandlingar. Hurtigruten erbjuder transfer med buss från flygplatsen till piren och vissa hotell. Transfertiderna anpassade till fartygets ankomst- och avgångstider och ditt flygs ankomst- och avgångstid. Väntetider på flygplatsen kan förekomma.

Tiden som erfordras för flygplatstransfern kan variera beroende på destination men det tar vanligtvis mellan 45 och 60 minuter (beroende på trafik). Undantag är möjligt om en längre transfertid behövs på grund av ett större avstånd mellan flygplats och hamn. Du kommer att få ytterligare information om din transfer tillsammans med dina resehandlingar.

För gäster med rörelsenedsättning finns transfermöjligheter för rullstolsbundna på begäran.

Hurtigruten erbjuder ett urval av valfria för- och efterprogram som kan läggas till din Hurtigruten-resa. Detta kan vara en halv- eller heldagsutflykt eller en övernattningstur. På grund av förändrade förhållanden kan ordningsföljden av sevärdheter variera. Ett minsta antal deltagare gäller. För gäster med nedsatt rörelseförmåga erbjuds för- och efterprogram på begäran.

Livet ombord

Vi vill påminna våra gäster om att endast drycker som tillhandahålls av fartygens restauranger och barer kan konsumeras ombord. Alkoholhaltiga drycker som köps i besökta hamnar tas om hand av fartygspersonalen och levereras till din hytt under seglatsens sista dag.

Ett cruise card kommer att utfärdas vid ankomst ombord som en del av incheckningsproceduren i enlighet med ISPS-bestämmelserna. Alla våra gäster ombeds att bära detta kort när de lämnar fartyget vid alla besökta hamnar och landstigningar. Kortet fungerar som ett kontrollsystem vid landgången som gör det möjligt för oss att när som helst kunna se vilka av våra gäster som är ombord och vilka som är i land.

I tillägg till att kortet fungerar som en nyckel till din hytt, fungerar det också som ditt betalkort ombord. Kortet är det enda betalningsmedlet för faciliteterna ombord.

För att aktivera cruise card-kontot måste du ha ett kort från Visa, American Express, Diners eller MasterCard. Andra kreditkort kan användas för att betala den slutliga fakturan, men inte för att aktivera cruise card-kontot.

På morgonen 24 timmar innan din resa tar slut kommer du att få en utkastskopia av ditt konto. Kvällen innan resan tar slut kommer kontot att sammanställas och betalas ombord och ett kvitto kommer att skickas till dig via e-post. Observera att när du använder ditt kreditkort ombord på fartyget kommer ditt konto att debiteras i NOK. Valutan ombord är norska kronor (NOK), för MS Fram (EUR) efter juni 2020, för MS Spitsbergen (EUR) efter maj 2020.

Kreditkort som används för att göra betalningar ombord måste vara giltiga i minst tre månader efter det att resan har avslutats. Växelkursen kommer att vara den som fastställs av ditt kreditkortsföretag. Observera att det inte finns någon möjlighet till valutaväxling eller några faciliteter för kontantuttag ombord.

Dagsprogrammet visas på tv-systemet ombord med en lista över hamnanlöp, landstigningar, föreläsningar, måltider och aktiviteter ombord. Alla våra offentliggjorda planer kan komma att ändras.

Observera att användning av passagerarmanövrerade drönare inte är tillåten under resan. Detta på grund av allmänna säkerhetsskäl samt för skyddet av det känsliga djurlivet och andra gästers säkerhet.

Stickkontakterna i hytterna är alla 220 V/50 Hz. Sviterna har 110 V för rakapparater. Stickkontakterna är europeiska tvåstiftskontakter, vilket kan kräva en adapter.

Arbetsspråket ombord är engelska. Meddelanden och skriftlig information ges också på tyska. Meddelanden kan komma att ges på franska och kinesiska på utvalda avgångar. För att kunna tillhandahålla föreläsningar på ett annat språk än engelska, erbjuder vi en möjlighet med en översättning till tyska med hörlurar eller liknande.

Tvättservice finns ombord till en låg kostnad utom på MS Nordstjernen. Ingen självbetjäning eller kemtvätt är möjlig.

Fartyget uppfyller alla säkerhetskrav och är ett modernt fartyg lämpat för segling i isiga farvatten. Vid ankomst ombord får alla gäster information om säkerhetsprocedurer och om användning och lokalisering av säkerhetsutrustningen. En säkerhetsplan finns på insidan av hyttdörren.

Vi betonar vikten av att bekanta sig med fartygets säkerhetsplan. Särskilda säkerhetsbestämmelser kommer att gälla för landstigningar med tenderbåtarna. Följ instruktionerna som ges av expeditionsledaren och besättning/personal.

Särskilda flytvästar för användning under landstigningar kommer att delas ut till alla passagerare före första landstigning. En obligatorisk genomgång av säkerhetsriktlinjerna kommer också att ges.

Du kan lämna in din post i receptionen, och för ett begränsat belopp som täcker serviceavgift och frimärken kommer vi att vidarebefordra posten i varje hamn där det är möjligt. Det kan ta ganska lång tid från det att vykortet skickas tills det kommer fram till mottagaren. Hurtigruten AS har inget ansvar för förlorad post.

Sjösjukepiller finns att köpa i receptionen. Om du har lätt för att bli sjösjuk, rekommenderas det att du tar med dig piller som du är van vid. Du kan också köpa ”Sea Bands” ombord.

Rökning ombord är enbart tillåten i markerade områden på ytterdäcken. Rök inte i din hytt. Att kasta fimpar överbord är strängt förbjudet. En rengöringsavgift på 1 500 NOK tillkommer för rökning i din rökfria hytt för att täcka kostnaden för rengöring av linne och gardiner och för att hytten på nytt ska upplevas som rökfri. E-cigaretter motsvarar enligt norsk lag vanliga cigaretter och får därför bara användas i de markerade områdena för rökning.

Meddela oss snarast möjligt om du har särskilda önskemål (t.ex. för kost eller medicinska). Vi kommer att göra vårt bästa för att tillfredsställa sådana önskemål men kan inte garantera detta och under inga omständigheter kommer ett sådant önskemål att accepteras av oss så att det utgör en del av ett avtal.

Vi vill påminna dig om att vara försiktig när du promenerar ombord på fartyget när det är till sjöss, speciellt när du går ute på däck, och inte ignorera skyltarna som varnar för våta och hala däck.

Kranvattnet i din hytt är drickbart och vi serverar egetproducerat dricksvatten i karaffer i restaurangen. Kostnadsfritt kolsyrat och vanligt dricksvatten ingår vid alla måltider. Påfyllningsstationer för vatten finns tillgängliga ombord.

Trådlöst nätverk finns tillgängligt i hela fartyget. Observera att anslutningen är begränsad och att både internet och telefoner då och då kommer att vara utom räckhåll på grund av fartygets position. På grund av kapacitetsbegränsningar är det tillhandahållna inkluderade nätverket begränsat till surfning och inte strömning. Kontakta receptionen om du har frågor om den trådlösa användningen.

Faciliteter och serviceutbud

Det finns ett brett urval av bekväma hytter ombord. MS Fram har hytter med egna bekvämligheter. Observera att det kan vara möjligt att incheckningen i receptionen öppnar innan hytten är klar för användning. Vid incheckning kommer du att få information om när din hytt är klar. I vissa hytter kan du uppleva lite buller och vibrationer.

Detta varierar beroende på var i fartyget din hytt ligger. Buller påverkar också människor på olika sätt och vad som kan vara ett problem för en gäst kanske inte är ett problem för en annan. Observera att vissa hytter på däck med passagerartillgång till yttre utrymmen ibland kan ha en skymd utsikt då andra gäster går förbi.

MS Fram erbjuder ett gym, bastu samt värmande badtunnor utomhus, tillgängliga för alla gäster. Alla öppethållandetider kommer att meddelas ombord.

Fartygen har ett begränsat urval av böcker om olika ämnen som är tillgängliga för gästerna när de är ombord.

Panoramasalongerna erbjuder stora fönster för en härlig utsikt och gott om bekväma sittplatser. Det kommer att finnas kikare till salu i butiken ombord. Ombord på MS Nordstjernen finns det ingen panoramasalong.

Fartyget har rymliga utomhusområden. De är perfekta utsiktspunkter för att luta sig tillbaka, slappna av och bara se världen passera förbi.

Vi serverar en frukostbuffé ombord. Lunch och middag varierar mellan bufféer och fasta måltidsmenyer, allt enligt ditt dagsprogram. Tider och typer av måltider kommer att meddelas i det dagliga programmet. I vår huvudmatsal kommer källarmästaren att tilldela bord före ankomst.

Information om bordsnummer och måltidstider kommer att finnas i din hytt vid ankomsten.

Glöm inte att lämna information om särskilda önskemål om sittplatsarrangemang och kost till ditt försäljningskontor eller din resebyrå.

På fartyg som har en à la carte-restaurang kan våra svitgäster äta sin frukost i à la carte-stil. Till middag är restaurangen (Lindstrøm) öppen för alla gäster, men mot en extra kostnad för alla andra gäster än svitgäster. 

Fredheim är fartygets tredje måltidsalternativ och kommer att vara öppet hela dagen för att erbjuda internationell ”street food”. Ingår endast för svitgäster.

Från april 2020 ingår alkoholfria drycker och fartygets vin och öl för alla måltider. Kaffe och te ingår under hela dagen.

Mat levereras till hytten på beställning.
Med reservation för tillkommande kostnad: Serviceavgift per beställning. Undantag: ingår för sviter.
Öppettider 07.00–23.00
Ingen rumsservice tillgänglig på avstigningsdag.
Meny med specialiteter erbjuds för svitgäster

I vår butik ombord kan du köpa moderna kläder som är lämpliga för Explorer-resor. Vårt expeditionsteam ger dig gärna råd om hur man klär sig ordentligt i polarområden. Vi erbjuder ett stort utbud av både varma och praktiska kläder med inriktning på tyger med naturfibrer.

Vi har också souvenirer, hantverk och vykort. Dessutom har vi också ett begränsat urval av tvål, tandkräm och andra personliga tillhörigheter. Ombord på MS Nordstjernen finns det ett mycket begränsat urval av kläder och expeditionsutrustning till salu.

À la carte-middagar
På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin middag här vilken dag de vill. Bokning måste göras ombord.

Frukost i sviten
På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin frukost här. Exklusiv frukost enbart för svitgäster. À la carte-frukost serveras vid bordet.

Rumsservice
Erbjuds kostnadsfritt till alla svitgäster inom öppethållandetiderna.

Svit-incheckning
För svitgäster kommer det att finnas en exklusiv incheckning i ett separat område ombord på fartyget där gästerna kan träffa och hälsa på några av fartygets officerare.

Välkomsthälsning
På ombordstigningsdagen hittar svitgästerna en klocka med karbinhake, en flaska champagne och en välkomsthälsning från kaptenen i sviten efter incheckning.

Bäddning
Daglig turn-down-service, inkluderande rena handdukar, choklad eller liknande på kudden, iordningställande av sängen.

Tvättservice
Kostnadsfritt för alla svitgäster.

I sviten
Badrockar och kikare kommer att finnas tillgängliga med en möjlighet att köpa.

Aktiviteter och underhållning

En Explorer-resa med Hurtigruten är sammansatt för att maximera dina upplevelser av de platser vi kommer att besöka. Under dagar då vi inte gör någon landstigning, råder vi våra gäster att spendera så mycket tid som möjligt ute på däck. Delta i våra kunskapsinspirerande diskussioner och föreläsningar på olika ställen ombord. En reseupplevelse är ofta mycket rikare om du har kunskap om och förståelse för resmålets natur, djurliv, kultur och historia. Vårt expeditionsteam kommer att se till att du är väl förberedd för upplevelserna som ligger framför dig. De kommer också att resumera och svara på frågor i efterhand.

Du kommer inte att hitta bingo, arkadspel och underhållningsteatrar som ofta finns på konventionella kryssningsfartyg. Vårt mål är att ta dig närmare unika miljöer och att göra det möjligt för dig att dela upplevelsen med dina medresenärer. På kvällarna kan det då och då bli lite lätt underhållning ombord. Ombord på MS Nordstjernen finns det ingen underhållning.

På många av våra expeditionskryssningar gör vi landstigningar i områden med snö och våt, lerig mark. Vädret kan vara uselt och kallt. För en upptäcktsresande är det här normalt. Du kommer därför att få låna ett par specialdesignade stövlar som håller dig både torr och varm så att du kan fokusera på upplevelsen, inte på nerkylda tår.

På några av våra rutter kommer vi att be dig använda våra stövlar då vi har sett till att de sköljs ordentligt och konstateras rena från frön eller annat biologiskt material som oavsiktligt skulle kunna leda till spridning av invasiva arter till ömtåliga miljöer.

Om du behöver ett par stövlar på din resa lånar vi ut dem utan kostnad under hela resan. Vi har storlekar från 32 till 50. Om du behöver en mindre eller större storlek än så, ber vi dig att ta med dina egna stövlar på resrutter som går till Svalbard, Antarktis, arktiska Kanada, Island eller Norge.

Expeditionsteamet består av expeditionsledaren, den biträdande expeditionsledaren, expeditionskoordinatorn och flera föreläsare och experter. Din expeditionsledare kommer regelbundet att uppdatera dig om hur resan fortskrider och om de olika sevärdheter och iakttagelser av vilda djur som kan bli aktuella.

Expeditionsteamets biografier finns tillgängliga ombord. I vetenskapscentret kommer du att kunna hitta information om resan och boka valfria utflykter och aktiviteter. På MS Nordstjernen finns det ingen expeditionsdisk, det går inte att boka valfria utflykter ombord och föreläsningar ges huvudsakligen på land.

Fartygets erfarna föreläsare har en fördjupad kunskap om de områden där vi seglar. De kommer regelbundet att hålla föreläsningar om ämnen som biologi, historia och geologi under resans gång. Föreläsningsschemat kommer att tillkännages varje dag i vårt aktivitetsprogram. På MS Nordstjernen kommer föreläsningarna mestadels att ges på land.

Vår fotograf ombord (inte tillgänglig på MS Nordstjernen) kommer att vara på plats för att hjälpa gästerna att använda sin fotoutrustning och för att förbättra sina fotokunskaper. För att förstärka upplevelsen av de platser vi utforskar, utnyttjar vi fotografering aktivt tillsammans med våra gäster.

Bildspel delas ombord före slutet av resan och görs tillgängliga för alla gäster i en expeditionsloggbok som innehåller ett urval av bilder samt dagliga program, expeditionsteamets biografier, kartor från resan och mer för delning/nedladdning.

Vi erbjuder ett urval av utflykter som kan förbokas. Endast återstående platser säljs ombord. Vi rekommenderar att du bokar i god tid för att inte bli besviken om utflykten visar sig vara fullbokad. Observera att anmälan är bindande och när du väl är ombord kommer expeditionsteamet att meddela dig om bokningstiderna för utflykter där det fortfarande finns plats.

Våra utflykter har engelsktalande guider om inte annat anges och andra språk kan inte garanteras. Utflykter kan ställas in på grund av väderförhållanden och beroende på antal deltagare. Alla expeditionslandstigningar och utflykter med liten båt ingår i programmet under vårt besök i Antarktis. Alla utflykter erbjuds i mån av tillgång.

Tillsammans med de valfria utflykterna som kan bokas, anordnar expeditionsteamet också en mängd andra aktiviteter under resan. Dessa kommer att bero på var vi befinner oss och årstid, men kan inkludera fotvandring, utflykt med liten båt, kajakpaddling, vandring med snöskor eller camping.

En begränsad mängd kajakpaddling finns tillgänglig för bokning före valda resor, men alla andra aktiviteter bokas ombord och i mån av tillgång.

De stryktåliga båtarna möjliggör både vattenbaserad utforskning och säkra landstigningar i annars otillgängliga områden. Du behöver vara i ganska god form för att ta dig ombord på dessa, men i övrigt behöver du inte oroa dig för att resa i dem. Besättningen kommer att visa dig hur du ska göra och så länge du följer deras instruktioner kommer det att ske automatiskt efter ett par gånger.

På alla landstigningar i små båtar förväntas gästerna bära lämpliga skodon. I Antarktis är det obligatoriskt att använda gummistövlar vid alla landstigningar. För alla andra destinationer kan stövlar vara ett bra val. Du kan ta med dina egna gummistövlar eller så kan du få låna ett par ombord kostnadsfritt. Se den separata punkten ”Uthyrning av utrustning”. Landstigningar är beroende av gynnsamma förhållanden.

Vid ankomst ombord kommer passagerarna att få genomgå en obligatorisk säkerhetsövning innan avgång. Det kommer också att hållas ett välkomstmöte där säkerhetsinformation och praktisk information om kryssningen kommer att ges, samt en möjlighet att träffa några av officerarna, besättningen och medlemmarna i expeditionsteamet

Skriva ut eller dela sidan?