Ett vardagsrum fyllt med möbler och ett stort fönster
Explorer lounge och bar Foto: Explorer lounge & bar Foto

MS Otto Sverdrup: Praktisk information och livet ombord

Från information om pass till frågor om wifi ombord - här finns allt du behöver veta innan du reser med MS Otto Sverdrup.

Praktisk information

Informationen och beskrivningarna har kontrollerats av vår personal och/eller lokala representanter för att säkerställa att de är korrekta. Ändringar kan emellertid inträffa efter publiceringsdatumet och det kan finnas tillfällen då Hurtigruten eller lokala leverantörer kan dra in vissa faciliteter.

Skulle vi bli medvetna om någon betydande förändring, som kan anses påverka förnöjelsen av din semester, kommer vi att göra vårt yttersta för att meddela dig.

Många områden vi besöker är mycket avlägsna och påverkas av långvarigt kallt väder eller svåra terrängförhållanden.

Tillhandahållande av faciliteter kommer att bero på lokala förhållanden.

Varje expeditionskryssning är unik. Alla rutter och utflykter är preliminära och kan komma att ändras då förhållanden kan påverka resrutten. Utflykter kan också bero på minimi-/maximiantal. Hurtigruten AS förbehåller sig rätten att ändra resplanen och innehållet i utflykter utan föregående meddelande (se villkor).

Alla hytter har en telefon. Både trådlöst nätverk och telefonlinjer kommer då och då att vara utom räckhåll på grund av fartygets lokalisering.

Fartyget är lämpat för rullstolsanvändare. Personer i behov av särskild assistans måste resa med en följeslagare. Observera att landgången måste användas av rullstolsanvändare för att gå ombord/stiga av.

I hamnar där tidvattenförhållanden eller andra omständigheter kräver användning av en bärbar landgång, eller vid landstigning med tenderbåtar, är det inte möjligt att använda/ta rullstolar. Gäster som använder rullstol måste ta med en egen, vikbar stol i standardstorlek.

Våra kaptener sätter en ära i en ruttplanering som minimerar motorbelastningen och minskar utsläppen. Allt avfall lagras ombord tills det avlämnas iland för behandling. Vi dumpar aldrig avfall i havet och vi ber dig att inte lämna kvar något skräp när du är på utflykter iland.

I befolkade områden finns det avfallsbehållare – använd dem. Om du hittar plastavfall på stränder där vi går iland, hjälper vi gärna till att ta bort det från ekosystemet om du tar det med tillbaka till fartyget.

Vi ber dig att respektera talesättet: ”Lämna bara kvar fotspår, ta inget annat än foton och slå inte ihjäl något annat än lite tid.”

Mobiltelefoner kommer att fungera i land på de flesta destinationerna. Kontakta din operatör för mer information.

Hurtigruten uppfyller reglerna i ISPS (International Ship and Port Security System) som föreskriver att allt bagage ska kontrolleras med röntgen/metalldetektor vid ankomst till hamn eller fartyg. ISPS-reglerna omfattar även skanning av handbagage i alla besökta hamnar under resans gång.

Väderförhållanden kan göra landstigningar och tenderkryssningar med små båtar svårare eller ibland omöjliga. Kom ihåg att oförutsedda förändringar ofta visar sig vara höjdpunkten på en resa. Vi inbjuder dig till att vara öppen för det oväntade och flexibilitet är viktigt på våra expeditionskryssningar.

Klädkoden ombord är informell. För alla expeditionskryssningar rekommenderar vi dig att ta med andningsbar vatten- och vindtät klädsel. En varm mössa, handskar, halsduk och termokläder är lämpligt, tillsammans med termounderställ. Oömma skor är viktiga för vissa strandutflykter och gärna också en vandringsstav.

Transport, för- och efterprogram etc

Ta en liten stund för att bekanta dig med de nödvändiga resehandlingar du ombeds tillhandahålla innan du går ombord på fartyget. Det är gästens ansvar att hålla sig informerad och inhämta alla nödvändiga resehandlingar samt att ha dem tillgängliga då detta krävs.

Pass är den enda giltiga identifikationen. För vissa destinationer måste passet vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst. Vid incheckning ombord kommer pass att samlas in för immigrations- och tullkontroller.

Det är varje gästs eget ansvar att se till att man uppfyller alla visumkrav vid tidpunkten för resan. Se vår webbplats för information om inresekrav.

De flygpriser som erbjuds är särskilda paketresepriser som inte kan ändras eller avbokas utan kostnad. Alla flygpaketpriser är baserade på specifika bokningsklasser. Om den relevanta bokningsklassen inte finns tillgänglig, kan ett tillägg tillkomma. I ekonomiklass kommer du att serveras snacks eller smörgåsar beroende på flygbolag. Om detta inte ingår i flygbolagets serviceutbud kan du köpa drycker och snacks för en extra avgift.

Bagagereglerna varierar mellan olika flygbolag och om de inte följs kan avgifter tillkomma eller bagaget nekas transport. I regel kan varje gäst ta med sig ett handbagage som väger ca 6–8 kg ombord (mått och vikt beror på respektive flygbolag). Ditt tillåtna incheckade bagage är en väska eller ett kolli (23 kg), men det kan variera beroende på flygförbindelse. Kontrollera med ditt flygbolag vad som gäller. Ytterligare riktlinjer för transport kan hittas i de respektive villkoren för våra flygpartners.

Meddela oss vid bokningstillfället om du planerar att ta med en rullstol eller behöver hjälp på flygplatsen.

Flygningar kan göras tidigt på morgonen eller på kvällen, men de är alltid anpassade till våra resor. Observera att vissa flyg kan ha anslutningsflyg eller mellanlandningar. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar avseende tidtabeller, reserutter, liksom för den flygplanstyp som kan komma att användas.

Våra ordinarie flygpartners är Lufthansa, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines och Widerøe. Observera att ombokning eller återbetalning av en redan utfärdad biljett debiteras före avresan. En återbetalning av en biljett efter resan är inte möjlig. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.

Se resesidorna för tillgängliga flygpaket. Vårt
bokningsteam kommer att kunna ge dig råd om tillgänglighet, priser och andra detaljer. Alla flygtider som meddelats vid tiden för bokningen är preliminära och kan komma att ändras; kontrollera flygtiderna innan du reser.

Hotellen vi använder är normalt fyrstjärniga, ligger centralt eller nära flygplatsen om det är mer praktiskt för ditt bokade arrangemang. Det finns ingen officiell hotellklassificering och lokala hotellkategorier gäller.

Alla rum har egna badrum. Enkelrum kan vara mindre och mindre bekvämt belägna, och kan vara dubbelrum för en person eller vara byggda som enkelrum.

Hotellet kan ta betalt för vissa bekvämligheter, till exempel bastubad. I priset för övernattning ingår frukost, såvida inget annat anges i din bekräftelse.

Transfer ingår såsom visas i dina resehandlingar. (se din bokningsbekräftelse) Hurtigruten erbjuder transfer med buss från flygplatsen till piren och vissa hotell. Transfertiderna anpassade till fartygets ankomst- och avgångstider och ditt flygs ankomst- och avgångstid.

Väntetider på flygplatsen kan förekomma. Tiden som erfordras för flygplatstransfern kan variera beroende på destination men det tar vanligtvis mellan 45 och 60 minuter (beroende på trafik). Undantag är möjligt om en längre transfertid behövs på grund av ett större avstånd mellan flygplats och hamn.

Du kommer att få ytterligare information om din transfer tillsammans med dina resehandlingar.

För gäster med rörelsenedsättning finns transfermöjligheter för rullstolsbundna på begäran.

Hurtigruten erbjuder ett urval av valfria reseprogram före och efter expeditionerna. Det kan handla om halv- och heldagsturer eller resor med övernattning. På grund av ändrade förhållanden kan sevärdheterna komma att besökas i en annan ordningsföljd. Ett minsta antal deltagare krävs. Gäster med nedsatt rörlighet kan delta i vissa av programmen före och efter sjöresan efter överenskommelse.

Livet ombord

Vi ber gästerna respektera att det endast är tillåtet att dricka alkohol som har köpts på fartygets restaurang eller i baren ombord. Alkoholdrycker som inhandlas vid hamnstopp förvaras av besättningen och levereras till din hytt på resans sista dag.

Vid ombordstigning får du enligt ISPS-reglerna ett kryssningskort i samband med att du checkar in. Kortet fungerar som ett kontrollsystem vid landgången. Detta kort fungerar som nyckelkort till din hytt men också som betalkort ombord (förutom på MS Nordstjernen).

För att aktivera ditt kryssningskort som betalmedel måste du ha kort som Visa, Mastercard, American Express eller Diners. Andra kreditkort kan användas för att betala för den slutgiltiga fakturan, men inte för att aktivera kryssningskortets konto. Valutan ombord är norska kronor (NOK).

Observera att det inte finns någon valutaväxling eller möjlighet till kontantuttag ombord.

Dagens program visas på fartygets skärmar i form av en lista över hamnstopp, landstigningar, föredrag, måltider och aktiviteter ombord. Observera att det publicerade dagsprogrammet kan komma att ändras.

Observera att användning av passagerarstyrda drönare inte är tillåtet under resan. Detta har att göra med den allmänna säkerheten samt för att värna om det känsliga djurlivet och andra passagerares personliga säkerhet.

Eluttagen i din hytt har 220 volt/50 Hz. Sviterna har kontakter med 110 volt för rakapparat. Uttagen är avsedda för europeiska tvåstiftskontakter. Tag med egen adapter om du behöver det.

Wi-Fi finns tillgängligt i hela fartyget, men beroende på var vi befinner oss kan både internetförbindelse och telefonlinjer ibland sakna täckning.

På grund av begränsad kapacitet är det inte tillåtet att streama.

Arbetsspråket ombord är engelska. Utrop och skriftligt material sker även på tyska. På vissa resor kan utrop också göras på franska och kinesiska.

För att göra föredragen tillgängliga på andra språk av engelska finns också möjlighet till ”in-ear”-översättning till tyska.

Fartygen uppfyller alla säkerhetskrav och är moderna fartyg anpassade för isförhållanden. Strax efter ombordstigning får alla gäster information om säkerhetsföreskrifter, hur säkerhetsutrustningen fungerar och var den finns. Det är mycket viktigt att du läser igenom fartygets säkerhetsplan som sitter på insidan av varje hytt-dörr.

För utflykter med småbåtar gäller särskilda säkerhetsbestämmelser. Följ expeditionsledarens och besättningens instruktioner. Särskilda räddningsvästar som ska användas vid landstigningar delas ut till alla passagerare före första landstigning. En obligatorisk genomgång av fartygets säkerhetsregler kommer också att hållas.

Du kan lämna in din post i receptionen, och för ett begränsat belopp som täcker serviceavgift och frimärken kommer vi att vidarebefordra posten i varje hamn där det är möjligt. Det kan ta ganska lång tid från det att vykortet skickas tills det kommer fram till mottagaren. Hurtigruten AS har inget ansvar för förlorad post.

Fartygen uppfyller alla säkerhetskrav och våra fartyg som färdas i isiga farvatten är lämpade för den typen av förhållanden. Vid ankomst ombord får alla gäster information om säkerhetsprocedurer och om användning och lokalisering av säkerhetsutrustningen. Särskilda säkerhetsbestämmelser kommer att gälla för landstigningar med tenderbåtar. En obligatorisk genomgång av säkerhetsriktlinjerna kommer också att ges.

Sjösjukepiller finns att köpa i receptionen. Om du vet att du lätt blir sjösjuk rekommenderar vi att du tar med dig egna piller som du är van vid. Du kan också köpa sjösjukearmband ombord.

Rökning är endast tillåten på särskilt anvisade platser ute på däck. Det är strängt förbjudet att kasta fimpar överbord.

En avgift på 1 500 NOK debiteras för sanering om rökning har förekommit i de rökfria hytterna.

E-cigaretter motsvarar enligt norsk lagstiftning tobakscigaretter och måste därför rökas på de angivna rökområdena.

Meddela oss vid bokningstillfället om du har särskilda önskemål (t.ex. för kost eller medicinska). Vi kommer att göra vårt bästa för att tillfredsställa sådana önskemål men kan inte garantera detta och under inga omständigheter kommer ett sådant önskemål att accepteras av oss så att det utgör en del av ett avtal.

Vi vill påminna dig om att vara försiktig när du promenerar ombord på fartyget när det är till sjöss, speciellt när du går ute på däck, och inte ignorera skyltarna som varnar för våta och hala däck. Var medveten om att dörrarna mot ytterdäcket är potentiellt farliga när det blåser utomhus. Följ vad som anges på skyltarna och i meddelandena när det inte rekommenderas att gå utomhus. När du går inne i fartyget, håll fast vid räcken men inte vid dörrkarmar för att undvika skador.

Kranvattnet i din hytt går att dricka. Vi serverar egenproducerat dricksvatten i karaffer i restaurangen. Vatten med och utan kolsyra serveras under samtliga måltider. Stationer för påfyllning av vatten finns ombord.

Faciliteter och serviceutbud

Det finns alltid en engelsktalande läkare och sjuksköterska ombord. Fartyget har en sjukstuga med nödvändig utrustning och medicin för att kunna ge första hjälpen och hantera smärre akutfall. I händelse av ett allvarligt akutfall kommer närmaste sjukhus att kontaktas.

Medicinska konsultationer och läkemedel kommer att debiteras den berörda passageraren. Samtliga gäster måste ha en giltig rese-/sjukvårdsförsäkring.

Om du är beroende av medicinering, kom ihåg att ta med tillräckligt med medicin, också för att klara oförutsedda förseningar. Vi rekommenderar att medicin förvaras i handbagaget och är väl märkt med tydliga användningsinstruktioner. Informera fartygsläkaren snarast möjligt om du är beroende av livsviktig medicin.

Sjukdom ombord kan medföra karantän och fartygsläkarens och kaptenens order måste efterföljas.

Receptionen kan vara öppen för incheckning innan hytten är tillgänglig, men du får besked så snart som hytten är klar. I vissa hytter kan ljud och vibrationer förekomma, beroende på var i fartyget hytten är placerad. Ljud påverkar människor på olika sätt och det som är ett problem för en person kanske inte är det för en annan. Tänk på att vissa hytter på däck kan ha begränsad utsikt på grund av förbipasserande passagerare.

Gym, bastu samt värmande badtunnor utomhus, tillgängliga för alla gäster. I hälsocenteret där gästerna köper behandling som till exempel kroppsmassage, ansikts-, hand- och fotbehandlingar. Alla öppethållandetider kommer att meddelas ombord.

Tvättservice finns ombord mot en låg kostnad. För gäster som har bokat svit är tvättservicen kostnadsfri. Det finns tyvärr ingen kemtvätt eller någon tvättstuga för självbetjäning.

Fartyget har ett litet urval böcker om olika ämnen som är tillgängliga för gästerna ombord.

Panoramasalongerna erbjuder stora fönster för en härlig utsikt och gott om bekväma sittplatser. Det kommer att finnas kikare till salu i butiken ombord.

Fartyget har rymliga utomhusområden. De är perfekta utsiktspunkter för att luta sig tillbaka, slappna av och bara se världen passera förbi.

På morgonen serveras en frukostbuffé. Lunch och middag kan bestå av antingen buffé eller menyer, beroende på dagens program. Tider och typ av måltid meddelas i dagsprogrammet.

I huvudrestaurangen har restaurangchefen gjort bordsplaceringen i förväg och information om ditt bordsnummer och tid för måltid finns i din hytt. Meddela vid bokningstillfället om du har särskilda önskemål om bordsplacering och/eller specialkost. På fartyg med à la carte-restauranger kan våra svitgäster beställa frukost från en meny.

Till middag är denna restaurang (Lindstrøm) öppen för alla gäster mot en extra kostnad. För gäster som har bokat svit är det kostnadsfritt.

Restaurang Fredheim är det tredje alternativet. Här serveras internationell ”street food” hela dagen. Kolsyrade drycker och fartygets vin och öl ingår i alla måltider.

Kaffe och te finns tillgängligt under hela dagen.

Mat levereras till hytten på beställning.
Med reservation för tillkommande kostnad: Serviceavgift per beställning.
Undantag: ingår för sviter.

Öppettider 07.00–23.00
Ingen rumsservice tillgänglig på avstigningsdag.
Meny med specialiteter erbjuds för svitgäster

I butiken ombord kan du köpa moderna kläder som passar för våra expeditionskryssningar. Vi har ett stort sortiment med varma och praktiska kläder främst av tyger med naturfibrer. Butiken säljer också konsthantverk, souvenirer och vykort.

Vi har dessutom ett litet sortiment med tvål, tandkräm och andra personliga artiklar. Ombord på MS Nordstjernen finns ett mycket begränsat sortiment av kläder och expeditionsutrustning till försäljning.

À la carte-middagar

På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin middag här vilken dag de vill. Bokning måste göras ombord.

Frukost i sviten

På fartyg som har en à la carte-restaurang erbjuds svitgästerna att äta sin frukost här. Exklusiv frukost enbart för svitgäster. À la carte-frukost serveras vid bordet.

Rumsservice

Erbjuds kostnadsfritt till alla svitgäster inom öppethållandetiderna.

Svit-incheckning

För svitgäster kommer det att finnas en exklusiv incheckning i ett separat område ombord på fartyget där gästerna kan träffa och hälsa på några av fartygets officerare.

Välkomsthälsning

På ombordstigningsdagen hittar svitgästerna en klocka med karbinhake, en flaska champagne och en välkomsthälsning från kaptenen i sviten efter incheckning.

Bäddning

Daglig turn-down-service, inkluderande rena handdukar, choklad eller liknande på kudden, iordningställande av sängen.

Tvättservice

Kostnadsfritt för alla svitgäster.

I sviten

Badrockar och kikare kommer att finnas tillgängliga med en möjlighet att köpa.

Aktiviteter och underhållning

Under Hurtigrutens 125-åriga historia har konst alltid varit viktig. Vi har tusentals konstverk ombord på våra 14 fartyg och har sannolikt en av de mest omfattande privatägda konstsamlingarna i Norge. Konst spelar en viktig roll både i vår stolta historia och vår gästupplevelse. Det är med stolthet som vi kan kalla oss Norges största sjöburna konstgalleri

En expeditionsresa med Hurtigruten har som syfte att maximera dina upplevelser av de platser vi besöker. De dagar när vi inte ligger i hamn rekommenderar vi att du tillbringar så mycket tid som möjligt ute på däck. Delta i presentationer och föredrag på olika platser ombord. Reseupplevelsen blir ofta mycket större om du har kunskap om och förståelse för resmålets natur, vildmark, kultur och historia.

Vårt expeditionsteam ser till att du är förberedd på de äventyr som väntar dig. De kommer också att sammanfatta dagens händelser och svara på frågor i efterhand. Till skillnad från många andra kryssningsfartyg finns hos oss vare sig bingo, arkadspel eller showunderhållning. Hurtigrutens mål är istället att resenärerna ska komma så nära unika miljöer som möjligt och dela dessa upplevelser med medresenärerna.

Ibland erbjuder vi någon enklare form av underhållning kvällstid.

På många av våra expeditionskryssningar går vi iland på platser där det kan vara halt, ojämnt och vått. Vädret kan vara grått och kallt. Det är en del av att vara upptäcktsresande. För att du ska kunna fokusera på din upplevelse lånar vi ut broddar och/eller stavar utan kostnad under expeditionen.

Fartygets expeditionsteam består av en expeditionsledare, en assisterande expeditionsledare, en expeditionskoordinator samt flera föredragshållare och experter. Expeditionsledaren håller dig uppdaterad om vad som händer på resan och pekar ut intressanta platser och spännande djurliv längs vägen.

Mer information om expeditionsteamet finner du ombord. I vetenskapscentret finns mer information om resan och här kan du också boka frivilliga utflykter och aktiviteter.

Fartygets erfarna expeditionsteam har djupgående kunskaper om de områden vi besöker. De håller regelbundet föredrag i ämnen som biologi, historia och geologi under resan. Tidpunkter för föredragen finner du i dagsprogrammet.

Vår fartygsfotograf ombord hjälper resenärerna med fotoutrustningen och ger råd och tips om hur de får de bästa fotona. För att förstärka upplevelserna av de platser vi utforskar fotograferar vi aktivt tillsammans med våra gäster.

Ett bildspel presenteras i slutet av varje kryssning i en expeditionsloggbok som sedan alla passagerare får tillgång till. Här finns ett urval av foton, dagsprogram, expeditionsteamets biografier, kartor från resan och mycket annat som kan delas eller laddas ned.

Vi erbjuder ett brett urval av utflykter som kan förhandsbokas. Eventuella kvarvarande platser kan bokas ombord. Beställ i god tid för att inte riskera att den utflykt du vill följa med på är fullbokad. Observera att bokningen är bindande. Ombord informerar expeditionsteamet om vilka utflykter som finns tillgängliga och när de senast måste bokas. På våra utflykter har vi, om inget annat anges, med oss engelsktalande guider och andra språk kan inte garanteras. Utflykterna kan komma att ställas in vid ogynnsamt väder och vid för få antal deltagare.

I bland gör vi landstigningar i mindre båtar. I dessa stabila båtar kan vi utforska livet i havet och göra trygga landstigningar i annars svårtillgängliga områden. Du måste ha en viss rörlighet för att gå ombord på dessa båtar som är mycket säkra att åka i. Besättningen visar dig vad du ska göra och så länge du följer deras instruktioner kommer det efter några gånger kännas helt naturligt. På alla utflykter med mindre båtar förväntar vi oss att gästerna bär lämpliga skor. Landstigningar görs endast vid gynnsamma väderförhållanden.

Efter ombordstigning hålls en obligatorisk säkerhetsdemonstration. Du bjuds också in till ett välkomstmöte där du får mer information om säkerheten, annan praktisk information om expeditionen och tillfälle att träffa personer ur besättningen och expeditionsteamet.

Användbara länkar: